Friday, July 27, 2007

Microsoft Windows Server 2003 : Administrator's Companion

Penulis : Charles Russel, Sharon Crawford & Jason Gerend, 2003.
Penerbit : Microsoft Press, Washington

Buku setebal 1571 halaman ini saya peroleh dari Managing Director saya, Bpk. David V. Lengkong ketika beliau berlibur ke Australia bulan lalu bersama keluarga. Salut !!! Buku yang lumayan berat banget sempat-sempatnya beliau bawa ke Jakarta. Ya, rupanya beliau memang sangat concern banget dengan masalah-masalah IT. Bayangkan saja buku yang seberat itu sempet-sempetnya beliau bawa, bahkan ada 2 buah (buku yang satunya lagi akan saya bahas pada posting mendatang). Ketika itu, buku tersebut memang saya butuhkan dalam mengatasi permasalahan server yang saya hadapi di Medan. Dalam buku tersebut juga disertai sebuah CD Software Windows 2003 evaluasi yang berlaku selama 180 hari. Buku ini terbagi ke dalam 40 bab, yang meliputi :
  1. Preparing for Installation (Overview of Windows Server 2003, Introducing Directory Services, Planning Namespace and Domains, Planning Deployment).

  2. Installation and Configuration (Getting Started, Upgrading to Windows Server 2003, Configuring New Windows Server 2003 Installations).

  3. Network Administration (Managing Daily Operations, Scripting Windows, Installing and Configuring Active Directory, Managing Active Directory, Understanding TCP/IP, Administering TCP/IP, Implementing Disk Management, Using Clusters, Configuring Storage, Planning for Security, Impelementing Security).

  4. Support Services and Features (Using Microsoft Certificate Services, Interoperating with Novell NetWare, Interoperating with Unix, Using Macintosh Services, Configuring Mail Services, Managing Software, Deploying Terminal Services, Uderstanding Other Services).

  5. Internet Servers and Services (Basics of Internet Information Services, Advanced Internet Information Services, Internet and Intranets, Internet Security and Acceleration Server, Connection Services).

  6. Tuning, Maintenance and Repair (Performance Monitoring and Tuning, Disaster Planning, Using Backup, Planning Fault Tolerance and Avoidance, Using the Registry, Troubleshooting and Recovery).

Server dengan basis sistem operasi Windows 2003 ini hanya saya terapkan di TML saja, sedangkan anak perusahaan yang lain saya tetap menggunakan sistem operasi Novell. Sehingga ketika ada masalah dengan server ini, memang agak cukup merepotkan. Maklum sudah terbiasa dengan Novell.

1 comment:

Ari said...

pak klo boleh tau, apa masih bekerja di TMS..? TMS punya web ngga yaa??